Przejdź do głównej zawartości

Czy wykreślenie spółki z KRS chroni przez przeniesieniem odpowiedzialności na członków zarządu?


Dziś opowiem o sytuacji, z jaką zetknąłem się niedawno. Rozpocznę od tego, iż miałem okazję współprowadzić sprawę toczącą się z odwołania członka zarządu spółki z o.o. przeciwko ZUS. Może współprowadzić to nawet zbyt szumne słowo, gdyż ze wskazanym postępowaniem zetknąłem się na etapie rozprawy, gdzie przesłuchiwany był odwołujący, którego aktualnie reprezentowałem. W tym przypadku przypomnę, ze postawą odpowiedzialności za zaległości składkowe na ubezpieczenia społeczne jest art. 116 ustawy ordynacja podatkowa, z zasady działania „podobny” do art. 299 k.s.h.
Dotarłem więc pod salę rozpraw, przywitałem się z odwołującym, który po chwili poprosił mnie na stronę i zaczął mówić: 
- proszę Pana, ale ta spółka, której sprawa dotyczy, to jej już nie ma …
- jak to już jej nie ma?
- no wykreślili ją w zeszłym roku i jej nie ma
- ale wydaje się Panu, że ma to jakiś w pływ w kontekście Pana odpowiedzialności? W mojej ocenie nie ma.
Były członek zarządu upierał się jednak, ze kwestia jest kluczowa, a sprawa źle prowadzona, argumentując, iż w takiej sytuacji wszystko jest oczywiste. Na potwierdzenie przedstawił mi schemat rozumowania, który można sprowadzić do dwóch kwestii: NIE MA SPÓŁKI -> NIE MA ODPOWIEDZIALNOŚCI CZŁONKA ZARZĄDU.
Orzecznictwa w tym zakresie nie znałem, ale powiedziałem mu, iż moja logika podpowiada, że gdyby to wszystko było takie proste, to wiele osób mogłoby zakładać spółki, prowadzić działalność bez spłacania zobowiązań, rozwiązywać podmioty i zarzucać brak możliwości przeniesienia odpowiedzialności.  Rozprawa się odbyła, Pana przesłuchano, a po wszystkim znowu upierał się, że nie jest odpowiedzialny. Sprawa toczyła się dalej, ja zaś zacząłem się zastanawiać nad przedmiotowym zagadnieniem, choćby na tyle, żeby zweryfikować temat i zastanowić się, czy wykreślenie spółki z KRS chroni przez przeniesieniem odpowiedzialności na członków zarządu?





Okazało się, że właściwie przy pierwszym kontakcie z orzecznictwem znalazłem uchwałę Sądu Najwyższego, która przesądziła temat. Na jej kanwie stwierdzono nawet dalej idącą odpowiedzialność członków zarządu, także wtedy, gdy decyzję wydano już po zakończeniu postępowania likwidacyjnego: „Za zaległości spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne oraz składek na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i na ubezpieczenie zdrowotne członkowie jej zarządu ponoszą odpowiedzialność także wówczas, gdy decyzja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych orzekająca o tej odpowiedzialności została wydana po wykreśleniu spółki z Krajowego Rejestru Sądowego (art. 116 ustawy z 29.8.1997 r. - Ordynacja podatkowa, t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm., w zw. z art. 31 i art. 32 ustawy z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74 ze zm.).” (uchwała Składu Siedmiu Sędziów Sądu Najwyższego z dnia 15 października 2009 roku, sygn. akt I UZP 3/09).  Jako, iż wskazane orzeczenie jest już prawie dziewięcioletnie, pokusiłem się również na zlezienie czegoś bardziej aktualnego. Tutaj z pomocą przychodzi WSA w Gdańsku, w orzeczeniu z dnia z dnia 12 lipca 2017 roku, sygn. akt  SA/Gd 576/17, które krótkim zdaniem podsumowuje temat: „Ustanie bytu prawnego spółki nie stoi na przeszkodzie orzeczeniu o odpowiedzialności za zobowiązania spółki jej byłego członka zarządu”

Co ciekawe, w przypadku art. 299 k.s.h. trudno natknąć się na tezę wprost dotyczącą wskazanego zagadnienia. Wydaje mi się, że dlatego, iż brak wyłączenia w takim przypadku odpowiedzialności członka zarządu jest tak oczywisty, ze aż ewidentny.  Poszukałem jednak głębiej gwoli potwierdzenia powyższego poglądu i natknąłem się na orzeczenie Sądu Najwyższego, jeszcze starsze od poprzedniego, gdzie zarzut analogicznej treści został przez skład orzekający odebrany, jako sprzeczny z wykładnią celowościową art. 299 k.s.h. (odsyłam do wyroku Sądu Najwyższego z dnia 18 kwietnia 2007 roku, sygn. akt V CSK 55/07).  
Podsumowując temat mam nadzieję, iż powyższa argumentacja, poparta orzecznictwem trafi do niezmordowanego, byłego członka zarządu. Chociaż zapewne nie będzie on zadowolony, z pewnością skonfrontuje swoją logikę, z punktem widzenia sądów powszechnych. Argumentu  wskazanego prze niego z pewnością nie podniosę :)

Dodam jedynie, iż poruszane zagadnienie dotyczy sytuacji, gdy przeciwko spółce wydano tytuł wykonawczy. Jeżeli nie mam tak stwierdzonej wierzytelności, pole do dyskusji znacznie się rozszerza. Jest to kwestia do przedyskutowania w innym, odrębnym temacie.


Pozdrawiam. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Przesłanki ekskulpacyjne - co musi wykazać członka zarządu, aby nie ponosić odpowiedzialności za długi spółki kapitałowej

Photo by Matthew Henry on Unsplash Dziś poruszę temat interesujący szczególnie z punktu widzenia pozwanych – członków zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością , tj. dotyczący przesłanek wyłączenia ich odpowiedzialności. Innymi słowy wskażę, co taka osoba musi wykazać, aby nie odpowiadać za długi spółki kapitałowej.   Otóż aby odpowiedzieć, na stawiane wyżej pytanie po raz kolejny odwołując się do treści art. 299 k.s.h. trzeba przywołać § 2 ww. regulacji, który stanowi, iż: „Członek zarządu może się uwolnić od odpowiedzialności, o której mowa w § 1, jeżeli wykaże, że we właściwym czasie zgłoszono wniosek o ogłoszenie upadłości lub w tym samym czasie wydano postanowienie o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego albo o zatwierdzeniu układu w postępowaniu w przedmiocie zatwierdzenia układu, albo że niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości nastąpiło nie z jego winy, albo że pomimo niezgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości oraz niewydania postanowienia o otwarc

Powództwo przeciwko członkom zarządu, a odsetki, odsetki w sprawach przeciwko członkowi zarządu

W dzisiejszym poście zajmę się problemem odsetek za opóźnienie w spełnieniu świadczenia, w powództwie przeciwko członkom zarządu. Jak można się domyślać, to kolejny temat, który nie doczekał się jednolitości w doktrynie i orzecznictwie. Aby bliżej zapoznać się problemem, należy rozwinąć temat w kontekście elementów roszczenia dochodzonego na podstawie art. 299  § 1 k.s.h. w kilku aspektach.  Odsetki za opóźnienie spełnienia świadczenia przez członka zarządu Dopuszczalność naliczania odsetek za opóźnienie w spełnieniu świadczenia przez członka zarządu zależy od elementu składowego roszczenia. Odniosę się do niego przez pryzmat poszczególnych elementów roszczenia: 1. należność główna – we wskazanym zakresie właściwie nie ma sporów – od należności głównej stwierdzonej tytułem wykonawczym przeciwko spółce należą się odsetki ustawowe. Jeżeli do kwoty stwierdzonej tytułem egzekucyjnym doliczone są skapitalizowane odsetki za opóźnienia należne wobec spółki, to również należy kwo

Nakaz zapłaty w sprawach przeciwko członkowi zarządu spółki z o.o. z art. 299 k.s.h. – teoria i rzeczywistość

Dziś na blogu zajmę się nietypową, choć ciekawą kwestią – dopuszczalnością i praktyką wydawania przez sąd nakazów zapłaty w sprawach z art. 299 k.s.h. Zacznę od tego, iż przy rozpoznawaniu spraw przeciwko członkom zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością najczęściej spotykamy się ze standardową prawidłowością pism procesowych – pozew -> odpowiedź na pozew. Moje doświadczenie pokazuje, iż otrzymując do prowadzenia sprawę na podstawie art., 299 k.s.h. z zasady należy spodziewać się wezwania do złożenia odpowiedzi na pozew w terminie 14 dni. Zdaje mi się, że wśród składów orzekających utarła się praktyka, iż tego rodzaju sprawy są na tyle skomplikowane faktycznie, iż nie ma podstaw do wydania nakazu zapłaty (tak mi się wydaje). Czy jednak słusznie? Czy w sprawach rozpatrywanych na podstawie art. 299 k.s.h. wydawanie nakazu zapłaty w postępowaniu upominawczym jest dopuszczalne, a jeśli tak to czy powinno stanowić to regułę, czy wyjątek? Nakaz zapłaty w postępowaniu u